19 Jan 2014

Eczema & Ammar Ziqrie

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Entry kali ni NaNa nak cerita serba sedikit mengenai ECZEMA... Tapi apa kaitannya dengan Ammar Ziqrie?? Sebenarnya anak NaNa yang no 3 ni ada problem eczema sejak lahir lagi...

Ammar langsung tak boleh gunakan sabun yang cap biasa2 johnson's ke pureen ke tolly joy ke semua tak boleh... mula2 masa masih dalam pantang bila start pakai badan akan naik merah2...mula2 cikit pastu jadi banyak...terus stop...than bawa jumpe doktor, doktor suggest sabun yang water based. Lotion pon sama jugak...pakai yang khas untuk eczema...tapi x lut jugak... akhirnya jumpa pakar kulit...baru ok..

Ammar sebenarnya sangat sensitif dengan habuk...hama...debu...Baru2 nie eczema Ammar naik balik...sebabnya die dok main kucing kat belakang rumah...Ammar bukannya boleh jumpe kucing, abis lunyai kucing tu dikerjakannya...kebetulan krim sapu dah tinggal cikit, NaNa nak try Shaklee pulak memandangkan Ammar dah setahun 4 bulan, die dah boleh makan supplimen shaklee nie..





Sebelum tu jom kita baca serba sedikit mengenai eczema (tq en google!!)

APA ITU ECZEMA?
--------------------------
Eczema merupakan masalah penyakit kulit yang biasa dialami di kalangan bayi yang berumur antara 2 - 6 bulan. Salah satu jenis ezcema ialah "Atopic Dermatitis."


"Atopic" adalah satu masalah genetik yang akan menyebabkan daya tahan mekanisme pesakit menjadi abnormal dan kemudian mencetuskan simptom "oversensitivity."



Sungguhpun keadaan akan bertambah baik apabila bayi mencapai umur 6 tahun, kemungkinan masalah kulit eczema berkekalan sehingga dewasa ada berlaku.



Walaupun eczema bukan penyakit berjangkit, ia masih merupakan penyakit yang komplikasi yang sering menyebabkankeresahan dan ketidakselesaan pada pesakit.

GEJALA-GEJALA ECZEMA
-------------------------------
Acute Eczema
  • "Erythema", kulit berasa panas, bergejolak dan gatal, keradangan.
  • "Papules", pembentukan tompok-tompok merah.

Eczema Kronik
  • Kulit mejadi kering, berair dan bersisik.
  • Kulit menebal, menjadi kasar dan berkedut.

APAKAH PUNCA ECZEMA?
--------------------------------
Hingga kini, punca sebenar eczema masih belum dikenalpasti dengan sepenuhnya. Terdapat beberapa faktor dalaman dan luaran yang mencetuskan eczema seperti berikut:


Faktor-faktor Dalaman (Fizikal)
  • Ahli keluarga yang mempunyai sejarah yang mengalami penyakit eczema, asma atau allergi rhinitis.
  • Perubahan emosi yang ketara seperti keresahan dan stres.
  • Pemakanan dan minuman seperti alkohol, makanan tenusu, gandum, telur, makanan laut, pengawet dan pewarna makanan.

Faktor-faktor Luaran (Persekitaran)
  • Bahan-bahan iritasi: Asap rokok, bahan-bahan kimia, cuaca yang terlalu panas dan lembap atau di sebaliknya.
  • Alahan (Allergens): Sabun, syampu, serbuk bahan pencuci, kosmetik, kulat, debunga, haiwan peliharaan dan hama habuk rumah (house dust mites).


Supplimen Shaklee untuk rawatan Eczema




Omega Guard mempunyai Omega 3 yang bersifat anti inflamasi yang dapat mengawal keradangan kulit serta dapat menghaluskan kulit dan meningkatkan imuniti kulit terhadap jangkitan.



Meal Shakes dan ESP baik untuk pemulihan luka dan proses pengantian sel baru yang lebih sihat. Sel badan yang sihat memudahkan penyerapan nutrien dalam badan seterusnya memulihkan luka eczema dengan cepat. Meal Shakes menguatkan antibodi badan untuk melawan penyakit.



Herbal Blend ini fungsinya adalah untuk melegakan gatal dan pedih-pedih akibat luka ekzema. Bila pakai disapu dengan Herbal Blend, kulit akan rasa sejuk, jadi gatal dan pedih akan beransur hilang.




Jika berminat dengan produk SHAKLEE boleh hubungi NaNa seperti di bawah:

Call/whatapps/sms: 012 6052250
Email : ielyn45@gmail.com
Add FB: Julieana Mohd Tusin
Blog: http://pelangihatimama.blogspot.com



Jika anda ingin membeli produk SHAKLEE dengan harga istimewa ataupun yang nak COD area Semenyih, Kajang, Beranang, Jalan TAR (weekdays waktu office hour), Keramat AU, Taman Permata, Hulu Kelang, Cheras (weekend) dan sekitarnya bolehlah set appointment dengan NaNa yer. Jika yang berada di luar kawasan ini pon masih boleh dapatkan vitamin HEBAT ini dari NaNa. NaNa akan poskan ke alamat anda di Seluruh Malaysia.




* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit. 













Tiada ulasan:

Catat Ulasan